Det Underlige Dilemma i Markedsføring

Jakke
Efterårets overtøj fra discount til mærkevarer
september 6, 2018

Det Underlige Dilemma i Markedsføring

Marketing

I alle former for arbejde og brancher, er der nogle ting, der bare ikke er helt nemme at gennemskue. Det er som om, at uanset hvor længe man har arbejdet med de samme typer problemstillinger, så er der stadig mysterier. Ikke mystik i form af ting man ikke har set før, men nærmere at selve løsningen er noget af et mysterium. Man ved hvad tilgangen er, men kan ikke rigtigt forklare hvorfor den virker. Det er heller ikke en slagplan man bare kan skrive ned, og så følge hver gang, man løber ind i et lignende problem. Det er nærmere som kunst: i hvert enkelt situation må man følge sin intuition og kreativt bevæge sig frem til en løsning. Det er ikke noget der kan forklares, det skal ligesom mærkes på egen krop, så man kan opbygge de rette mavefornemmelser.

Når vi snakker markedsføring, som er det jeg arbejder med, så er den seneste form for underlige dilemma alt hvad der har med software at gøre. Ser du, markedsføring har ind til nu altid handlet om mennesker. En god sælger er et menneske, der forstår andre mennesker godt nok til, at kunne forudsige hvordan de vil opfatte bestemte indpakninger af budskaber, og derfor kan levere tingene på en måde der skaber salg. Man har altid antaget, at det kræver et menneske at forstå et menneske, og at alle salgsjob derfor ville være nogen, der foregik med mennesker og deres hoveder alene.

Men i de seneste år har vi set en stigning i virksomheder, der implementerer en marketing automation softwareløsning. Ting ville aldrig blive så udbredte i markedsføringsverdenen, som den slags software er blevet, hvis de ikke var effektive. Der måles på alle elementer når det kommer til salg, så det er nemt at vurdere om et nyt tiltag virker eller ej. Men det virkede jo fuldstændigt tosset, at det kunne virke så godt: hvordan kunne en maskine slå et menneske, når det kom til markedsføring?

Men det viser sig, at det der skulle til for at få computeren ind i markedsføringsverdenen var, at man indså at det var en sammensmeltning der skulle til. Computere vil nemlig aldrig være i stand til at forstå et menneske bedre, end et andet menneske kan. Det kræver en hjerne, at simulere en hjerne. Men vi har samtidig visse begrænsninger når det kommer til at holde flere bolde i luften på én gang, og gennemskue sammenhængene imellem fjerntliggende ting der sker. Det er her hvor fordelene kommer, når man smelter de stærke sider af mennesket sammen med de stærke sider af computeren.

Software kan altså ikke erstatte sælgerens job, og det er ikke et felt hvor man skal være bange for at miste sine arbejdspladser til maskiner. Man får blot mere ud af de mennesker man har ansat, når man lader dem bruge software til at assistere dem i det, de allerede gør.